10 tipů pro bezpečnější půjčky

bezpecne-pujcky

Bezpečnost by ve světě úvěrů a půjček vždy měla být na prvním místě. Ne všichni poskytovatelé jsou solidní a důvěryhodní. Proto ČNB sepsala 10 tipů, které mají žadatelům o úvěr dopomoci k bezpečnější půjčce. Jaké tipy to jsou?

Osobní online půjčky jsou pro zákazníky snadné a pohodlné, ovšem zároveň je vystavují vysokému bezpečnostnímu riziku. Často lze slýchat zprávy o tom, že společnosti poskytující půjčky získávají přístup k citlivým kontaktním údajům. Mnohdy se stává, že podvodník si od žadatele vezme peníze za schválení půjčky a pak zmizí. Získat bezpečnou osobní půjčku online je v dnešní době pro zákazníky velkou výzvou.

Tipy pro bezpečnější půjčky

1) Znát práva i povinnosti

Ze zákona má klient právo na předsmluvní informace o poskytovateli i podmínkách úvěru a poskytovatel by měl klienta poučit o jeho právech (například možnosti odstoupení od smlouvy nebo předčasném splacení). Také musí poučit o důsledcích prodlení splátek. Bez těchto informací rozhodně na půjčku nepřistupovat.

2) Mít vše černé na bílém

Každá smlouva musí být písemná, dnes už stačí i digitální kontrakt s autorizovaným elektronickým podpisem. Poskytovatel nesmí bránit splacení části nebo celého úvěru kdykoli v průběhu jeho trvání. Tento bod se netýká hypoték.

3) Právo na odstoupení od smlouvy

Na odstoupení od smlouvy o spotřebitelském úvěru má klient ze zákona 14 dní od jejího uzavření. Pokud jde o úvěr na bydlení, má stejné právo jen v případě, že byla smlouva uzavřena na dálku (například přes internet).

4) Pozor na výzvu k jednorázovému doplatku

Může dojít i k takzvanému zesplatnění dosud nesplacené jistiny úvěru. Jinými slovy: dlužník je vyzván, aby jednorázově splatil celou zbývající částku včetně úroků a poplatků. V tomto případě tedy klient ztrácí možnost hradit dluh ve splátkách. Pokud ručí nemovitostí, může dojít k jejímu zpeněžení na úhradu dluhu. Hrozí i exekuce na plat, majetek a nemovitosti.

5) Komunikovat při potížích se splátkami s věřitelem

Obecně platí, že pokud klient nemůže splácet, nejhorší je nedělat nic, případně kontaktovat „oddlužovací“ společnost. Místo toho je třeba začít komunikovat s věřitelem a vysvětlit mu svou situaci. Většina poctivých poskytovatelů úvěrů je ochotna přispět k obnovení schopnosti splácet.

6) Neplatit žádné zálohy

Existuje mnoho aplikací, které budou chtít zaplatit určitou částku za vyřízení žádosti o půjčku. Jakmile žadatel částku zaplatí, přesměruje jej to na jinou náhodnou webovou stránku nebo aplikaci. V této aplikaci nenajde žádné legitimní informace, na které by se mohl obrátit s žádostí o podporu, a nakonec o své peníze přijde.

Finanční společnost po klientech nikdy nebude chtít, aby zaplatili předem za schválení půjčky. Maximálně mohou vyžadovat platbu ve výši zhruba 0,1 Kč k ověření existence bankovního účtu.

7) Opatrnost při povolení přístupu k osobním údajům

Při stahování aplikace k žádosti o půjčku je potřeba zkontrolovat, jaká všechna povolení si bere. V zásadách ochrany osobních údajů musí být uvedeno, proč si společnost povolení bere. Pokud informace o přístupu k údajům nejsou v zásadách ochrany osobních údajů uvedeny, neměli by klienti přístup k těmto údajům povolovat.

Některá oprávnění, jako je poloha, fotoaparát a úložiště, jsou důležitá pro fungování aplikace a vyhodnocení úvěrové historie. Oprávnění jako Kontakt nebo SMS nejsou pro žádost o úvěr příliš důležitá. Klienti by se měli snažit vyhnout udělování povolení k přístupu ke kontaktům.

8) Nesdílet své telefonní číslo věřejně

Mnoho žadatelů dělá tu chybu, že své kontaktní číslo sdílí veřejně na Facebooku, Twitteru nebo jiné platformě sociálních médií. Podvodník si číslo ze sociálních médií vezme, zavolá a vydává se za zástupce úvěrové společnosti.

Lidé nakonec těmto podvodníkům uvěří, protože si myslí, že sdíleli své číslo se společností a že jim někdo ze společnosti volá. Mnohokrát tito podvodníci nakonec od zákazníků získají osobní údaje. Někdy tito podvodníci dokonce od zákazníků vybírají peníze za schválení půjčky nebo vyřešení jejich dotazu.

9) Pečlivě zkontrolovat všechny poplatky a smlouvu

Kdykoli klient žádá o online půjčku, měl by si vždy zkontrolovat všechny poplatky. Mezi tyto poplatky patří úroková sazba, poplatek za zpracování a zda existují nějaké další platby, jako je poplatek za používání aplikace, za vstup do systému atd.

V případě prodlení splátek může věřitel požadovat zaplacení úroků z prodlení a smluvní pokuty. Může také uzavřít dohodu o změně splátek a prodloužení splatnosti úvěru.

Všechny tyto poplatky lze nalézt ve smlouvě o půjčce. Vyplatí se zkontrolovat i sankce, pokud se klient opozdí se splátkou. Všechny tyto platby pomohou udělat si jasnou představu o tom, kolik půjčka bude stát. Spotřebitel se nakonec dostane do pasti tím, že si před přijetím půjčky všechny tyto poplatky řádně nepřečte. Když se nepodaří splátku uhradit, má to negativní dopad i na klientovu úvěrovou historii.

10) Provádět platby pouze z oficiální aplikace nebo webových stránek

Při splácení půjčky by měl klient vždy provádět platbu přímo z oficiální aplikace nebo webových stránek úvěrové společnosti. Nedoporučuje se klikat na žádný odkaz k platbě, který není z oficiálního e-mailu nebo SMS.

Je důležité vždy si pečlivě přečíst všechny SMS a e-maily zaslané věřitelem. Budou v nich uvedeny všechny transakční údaje, podmínky půjčky, smlouva o půjčce atd. Je důležité se plně seznámit s půjčkou.

Závěrem

Shrnutí, co vše učinit před podáním žádosti o půjčku:

  • Před podáním žádosti si přečíst všechny informace o společnosti
  • Zkontrolovat kontaktní údaje a adresu společnosti
  • Za žádost o půjčku nic neplatit
  • Před přijetím půjčky si pečlivě přečíst všechny poplatky
  • Před podpisem smlouvy o půjčce ji řádně zkontrolovat
  • Splácet včas, a vyhnout se tak negativnímu dopadu na bonitu